Vermoeidheid, een natuurlijke aanpak


30 maart 2021

VERMOEIDHEID, een natuurlijke aanpak

 

Veel mensen kampen met vermoeidheidsklachten. Vermoeidheid kan ontstaan door slaaptekort of door overmatige inspanningen, maar het kan ook een gevolg zijn van een veranderende hormoonhuishouding of van een ziekte, aandoening of afwijking (bijvoorbeeld aan de schildklier). Ook tekorten in de voeding of psychische factoren zoals stress kunnen leiden tot vermoeidheidsklachten. Voor een goede aanpak van vermoeidheid is het belangrijk om de oorzaak op te sporen en deze , waar mogelijk te bestrijden.

 

Voedingsadviezen

 

Om het lichaam zo goed mogelijk te wapenen, vormt een zo volwaardig mogelijke voeding het uitgangspunt. denk hierbij aan gevarieerde voeding met verse producten, onverzadigde vetten, voldoende vezelstoffen, vitaminen; mineralen en anti-oxidanten . Vermijd witte  bloemproducten , suiker , een overmaat aan alcohol , verzadigde vetten en koffie.

 

 

lichamelijke vermoeidheid

 

Bij een voornamelijk lichamelijk vermoeidheid kunt u uw lichaam voorzien van “extra energie” als basis wordt inname hoog gedoseerd breed samengesteld  multi vitaminen/mineralen preparaat aangeraden.

Belangrijk is dat deze multi een volledig vitamine b-complex bevat, voor het vrijmaken van energie.

 

Tekorten aan bepaalde vitaminen komen vaker voor. Een tekort aan vitamine B-12 kan leiden tot vele klachten . waaronder vermoeidheid.

Helaas zegt bloedonderzoek naar B-12 niet alles.

Bij een vermoeden van een tekort kan gedurende enkele maanden 1.000 – 2.000 mcg vitamine B-12 gebruikt worden om na te gaan of dit invloed heeft op de vermoeidheid . Ook een tekort aan vitamine D kan leiden tot vermoeidheidsklachten leiden.

 

Co- enzym Q-10 wordt veel genoemd als een supplement bij vermoeidheid. deze anti oxidant, die van nature voorkomt in vlees, bevind zich voornamelijk in en rond de “energiefabriekjes” van de cellen, de mitochondria. Q-10 verbetert het zuursoftransport en beschermt de cellen tegen schade door vrije radicalen die vrijkomen bij de verbranding en het vrijmaken van energie.

Sommige personen kunnen inderdaad baar hebben bij gebruik van extra Q-10.

Op hogere leeftijd is de vorming van deze stof vaak afgenomen. Gebruik van cholesterolverlagende medicatie (statines) leidt tot een afname van de vorming van coenzym Q-10. extra inname van deze stof kan met name helpen om de lichamelijke vermoeidheidsklachten te bestrijden die regelmatig optreden bij het gebruik van dergelijke medicijnen.

Een hoge dosis is overigens niet nodig indien de Q-10 in het kleine bolletje (micellen) is verpakt en hierdoor zowel vet- als wateroplosbaar is.

Deze vorm garandeert een hogere opname waardoor u kunt volstaan met een dagelijkse dosering van 30 mg.

 

Geestelijke vermoeidheid

 

De meest voorkomende vorm van vermoeidheid is een gevoel van lusteloosheid als gevolg van, stress. In eerste instantie beïnvloeden stress en spanningen de hersenen, maar uiteindelijk wordt ook het functioneren van de rest van het lichaam beïnvloed

op kortere of lange termijn zal stress invloed hebben op de bloedsuikerspiegel, de hormoonhuishouding, de spijsvertering , het immuunsysteem, de energiehuishouding , de hartslag en de bloeddruk. Indien één of meerdere van deze symptomen door stress is ontgrendeld kan dit de hersenstofwisseling beïnvloeden , waardoor slapeloosheid, depressiviteit en lusteloosheid kunnen ontstaan.

om uitputting te voorkomen en een betere weerstand tegen (de gevolgen van) stress op te bouwen kunnen bepaalde kruiden en voedingssupplementen helpen.

 

Rhodiola, de ginseng van de 21 ste eeuw

 

Het van oorsprong Russische kruid Rhodiola rosea wordt al meer dan drieduizend jaar in de Europese  en Aziatische traditionele geneeskunde toegepast, voornamelijk als algemeen aansterkend middel. Rhodiola werkt als adaptogeen: een middel dat lichaam en geest zich laat aanpassen aan extreme situaties. van alle adaptogene kruiden uit rhodiola degene met de meest brede werking en past het typisch bij de overbelaste (westerse) mens.

 

Rhodiola kan de hormonale reacties op stress van het lichaam reguleren: niet alleen door invloed op de bijnieren , maar ook via de hersenen ( hypothalamus). Van waaruit de eigenlijke reactie op stress begint.

rhodiola zorgt er voor dat in een situatie van stress een veel kleinere belasting plaatsvindt van de bloedsuikerspiegel, het immuunsysteem, de spijsvertering , hormoonhuishouding, de bloeddruk en alle andere systemen in het lichaam.

kortom : een betere ani-stressresponse.

 

Onderzoek waarbij deelnemers rhodiola extract kregen resulteerde in vermindering van algemene zwakte, minder uitputting in de ochtend en minder slaperigheid overdag. Zonder enige bijwerking.

De slaap verbeterde bij 67% van de deelnemers die normaal gesproken kampten met slaapstoornissen zoals inslaapproblemen en onrustige slaap

 

Onderzoeken over de hele wereld met zwemmers , skiërs en andere atleten hebben de waarde van rhodiola als adaptogeen aangetoond; verbetering van het uithoudingsvermogen en een sneller herstel  zonder bijwerkingen. Het inname advies voor rhodiola is, afhankelijk van de klachten 1 tot 3 capsules.

Let er hierbij op dat u een gestandaardiseerd extract gebruikt.

Standaardisatie betekent dat het product altijd een zelfde hoeveelheid van de werkzame stoffen bevat en u geen rekening hoeft te houden met natuurlijke schommelingen. een constante effectiviteit is hiermee gegarandeerd.

 

L-theanine

 

Groene thee wordt al heel lang beschouwd al een rustgevende drank. wetenschappers veronderstellen dat de rustgevende eigenschappen zijn toe te schrijven aan het aminozuur L-theanine. deze stof blijkt de bloed – hersenbarriere te passeren en een stimulerend effect te hebben op de alfa golven activiteit in de hersenen ( een effect dat onder meer door de meditatie kan worden bereikt) terwijl het een remmend effect heeft op de béta golven (die gepaard gaan met onrust en slapeloosheid).

 

Theanine blijkt het leervermogen , het geheugen de stemming en de emotionele balans te ondersteunen.

In japan wordt theanine gebruikt in functionele voedingsmiddelen en voedingssupplementen voor stemmingsverbetering en ontspanning.

Onderzoek  heeft aangetoond dat het rustgevende effect van de inname van 150 tot 300 mg L-theanine 30-40 minuten na inname optreedt.

De deelnemers aan dit onderzoek ervaarden bovendien ontspanning , gepaard gaande met mentale alertheid, dus zonder sufheid of slaperigheid.

 

Door zijn snelle werking is L-theanine uitermate geschikt voor personen die alleen op bepaalde momenten een natuurlijk rustgevend effect willen bereiken.

De blijvende alertheid maakt deze stof een goede keuze bijvoorbeeld examens of andere mentale inspanningen die gepaard gaan met geestelijke stress. de aangeraden dosering L-theanine is 300 mg per dag. De effecten kunnen 8 tot 12 uur aanhouden.

 

Samenvatting en advies

 

Vermoeidheid kent vele oorzaken .

In veel gevallen is stress een belangrijke factor bij het ontstaan van vermoeidheidsklachten. Een volwaardige voeding , ondersteuning van de spijsvertering en aanvulling van de voeding met een goede brede multi (met b-complex). is in alle gevallen aan te raden.

Q-10 kan de lichaamsenergie ondersteunen. De algemene anti stressrespons kan met het kruid rhodiola worden verbeterd. Waardoor er minder belasting van het lichaam en de geest plaatsvindt en vermoeidheidsklachten kunnen verminderen. L-theanine uit groene thee is uitermate geschikt voor personen die alleen op bepaalde momenten een natuurlijke rustgevend effect willen bereiken.

 

 

 

Deel dit bericht!