Corona en weerstand, enkele feiten op een rijtje


16 maart 2020

Deze dagen is er geen ontkomen aan, het Corona virus heeft ons land in zijn macht. In de media zien we beelden van oorlogszones in de supermarkt en verlaten winkelstraten. We worden om de oren geslagen met advies hoe we moeten niezen en hoeveel keer per dag we onze handen moeten wassen.

In de media echter geen woord over hoe we onze weerstand moeten versterken. Louis Pasteur sprak anderhalve eeuw geleden nochtans al de volgende woorden:

het is niet de kiem die telt, maar de bodem waarop ze valt

Wij geven dan ook graag volgende lijst met tips én mogelijke producten mee om je immuniteit een boost te geven en de kans op besmetting te verkleinen. Wil dit zeggen dat je al dat ander goedbedoeld advies in de wind moet slaan? NEE, natuurlijk niet, de ernst van de situatie valt zeker niet te onderschatten, en de ene maatregel zal de andere versterken.

Vitaminen en mineralen voor een sterke weerstand:

Vitamine D:

Lang enkel gekend als “de botvitamine”, is inmiddels geweten dat vitamine D elementair is voor de werking van ons immuunsysteem, want alle witte bloedcellen hebben er receptoren voor en worden erdoor gedifferentieerd tot meer actieve vormen.
Waar voor kinderen minstens een dagdosis van 1000 IU en voor volwassenen minstens 3000 IU een aan te bevelen preventieve dosis is van vitamine D3, kan bij mensen die er preventief geen innamen, bij een acute luchtwegeninfectie of griep met hogere doses gewerkt worden. Op voorspraak van een arts kan dan vanaf de eerste tekenen van een griep gedurende 3 dagen (niet langer!) 50.000 IU tot zelfs 2000 IU/kg lichaamsgewicht ingenomen worden.

Vitamine C:

Dat vitamine C belangrijk is voor het afweervermogen, is genoegzaam bekend. Ze is zeer belangrijk voor een optimale functie en deling van de immuuncellen en bevordert ook hun beweeglijkheid naar een infectiehaard toe. Verder is vitamine C onontbeerlijk om een sterke bindweefselbarrière op te bouwen tegen binnendringende vreemde kiemen. Toppers aan vitamine C en begeleidende flavonoïden zijn: alle verse bladgroenten, peterselie, tuinkers, paprika’s, aardbeien, zwarte bessen, cranberries, druiven…

Zink- en selenium:

Het onthouden waard is ook de synergie tussen vitamine C en zink: deze twee nutriënten versterken elkaars effect. Volgens een overzichtsstudie zorgde de combinatie van 1 g vitamine C met 10 mg zink voor een snellere afname van verkoudheidsklachten met verkorting van de ziekteduur.

Zink en Selenium zijn beiden nodig voor de uitrijping van belangrijke witte bloedcellen, de T-lymfocyten, zink oefent ook een directe antivirale werking uit en beiden bevorderen ze de aanmaak van diverse afweerstoffen door het immuunsysteem. Dit mineralenduo moet uiteraard eerst via de voeding aangevoerd worden.
Zink zit nauwelijks in groenten, granen en fruit; de topbronnen zijn rood kwaliteitsvlees, vis, ei en lever. Gelukkig bestaan er met pompoenpitten, sesamzaad en andere zaden, alsook met noten en peulvruchten vrij goede plantaardige zinkbronnen, zeker als er vooraf aan een week-, fermentatie- of een kiemproces worden onderworpen.
Ook selenium komt het meest voor in dierlijke voeding: kwaliteitsvlees, vis, zure zuivel en eitjes. Maar hier hebben we aan paranoten (“brazilnoten”) en zonnebloempitten waardevolle plantaardige alternatieven.

Vlierbes:

De vlierbes bevat bijzondere anti-griep stoffen (“hemagglutinines”) die de penetratie van virussen in de gastheercellen afremmen en bijzondere eiwitten (“Ribosome Inactivating Proteins” ) die de ribosoomfunctie en dus de eiwitsynthese nodig voor de voortplanting van virussen afremmen, wat is aangetoond bij influenza-, parainfluenza-, en rhinovirussen.

De inname van vlierbessiroop is dan ook hoogst aan te raden voor kinderen.

Nog meer:

Uiteraard bestaan nog andere natuurlijke maatregelen om de weerstand te versterken. Zo kunnen zeker verschillende essentiële oliën bij virale luchtwegeninfecties en griep goede diensten bewijzen. Er zijn heel wat mogelijkheden, onder meer een lokale toepassing van de essentiële oliën van ravintsara en Eucalyptus radiata kan zeer goede resultaten opleveren. Je verdunt van elk die twee laatstgenoemde oliën 3 druppels in een basis van neutrale olie en daarmee worden de borst en de bovenrug mee gemasseerd. Dit doe je 4 à 6 maal per dag gedurende 3 dagen.

Spirulina is een zoetwateralg die zijn nut ook al meermaals heeft bewezen voor het immuunsysteem. In ons eerder artikel lees je hier meer over: Verhoog je weerstand met spirulina

Een middel dat ook heel vaak met succes wordt toegepast in de volksgeneeskunde, is het bijenproduct propolis. Omdat dit harsachtig afweermiddel een wisselende samenstelling heeft bestaan er evenwel weinig studies die de werkzaamheid bewijzen.

Ten slotte moeten we erop wijzen dat de darmflora of de microbiota ook een aanzienlijke rol speelt in het afweervermogen. Als iemand recent een antibioticumkuur ondergaan heeft, op regelmatige basis maagzuurremmers of ontstekingswerende medicijnen inneemt of er zijn andere indicaties dat de microbiota verstoord is, kan het nuttig zijn om een probioticum in te nemen dat voldoende hoog gedoseerd is en meerdere stammen bevat om de darmflora te versterken en de diversiteit erin te vergroten.

Meer hierover in ons eerder artikel: Probiotica om de weerstand te versterken

Kortom, in de natuurwinkel vind je voldoende producten om je weerstand te versterken. Daarbij krijg je ook nog gefundeerd advies van specialisten ter zake.

WIL JE OP KORTE TERMIJN GEFUNDEERDE EN NUTTIGE TIPS OM JE TE WAPENEN TEGEN VIRALE INFECTIES, SCHRIJF JE DAN IN OP ONS GRATIS WEBINAR

WEERSTAND: HOE JE TE WAPENEN TEGEN DE 2E GOLF

26 AUGUSTUS 2020 – 19H30 tot 21H00

inschrijven doe je via DEZE LINK

 

 

Deel dit bericht!