Altijd maar moe? je kan er iets aan doen!


20 januari 2018

7 tips voor een uitgerust leven

als u hebt verdergeklikt op deze link dan kent u het gevoel vast wel waarin de wekker afgaat terwijl je er helemaal nog niet klaar voor bent. ‘S avonds geraak je niet in slaap, en ’s morgens geraak je er niet uit. Dit heeft niet alleen effect op je productiviteit overdag, ook je humeur wordt er niet beter op. Kortom, een slechte nachtrust is nefast voor je levenskwaliteit.

Daarbij komt dat ongeveer 90% van alle mensen met een slaapprobleem ook nog kampen met een ander gezondheidsprobleem als gevolg.  Zo verhoogt een chronisch slaaptekort het risico op oa hartfalen, hoge bloeddruk, diabetes type II, spierklachten en maagproblemen.

Blootstelling aan daglicht speelt een grote rol in je slaapkwaliteit. Slaapexpert Johan Verbraecken van het UZ Antwerpen zegt er het volgende over:

‘Mensen moeten voldoende blootgesteld worden aan daglicht voor een goede afstelling van hun biologische klok. Als je buiten komt, krijg je gigantisch veel licht binnen in vergelijking met binnenblijven. Het verschil is enorm. ’

Maar wat doe je eraan?

Tip 1:    Beweeg!

Hoewel guur weer niet bepaald uitnodigt om te gaan joggen of wandelen wordt toch aangeraden om voldoende te bewegen. Indien het slechte weer je tegenhoudt probeer dan voldoende actief te blijven overdag door bvb een half uurtje te gaan zwemmen of je uit te leven op een hometrainer. Lichaamsbeweging genereert ’s nachts meer diepe slaap. Die biedt ook voordelen de dag erna: je voelt je energieker

Tip 2:    Blijf niet liggen

Hoe moe je ook bent, als je niet kan inslapen en aanhoudend blijft woelen en piekeren, sta op. Probeer iets ontspannend te doen als yoga of een ontspannend boek lezen. Als je terug naar bed gaat zal je ongetwijfeld sneller inslapen.

Tip 3:    Vermijd alcohol

Hoewel de term ‘slaapmutsje’ goed in ingeburgerd in onze cultuur zorgt alcohol absoluut niet voor een betere slaap. Het remt de mogelijkheid af om tot in je diepe slaap te komen waardoor je ’s ochtends opstaat met een onvoldaan gevoel

Tip 4:    Let op je schermgedrag

Zet voor het slapengaan alle schermpjes minstens een kwartiertje af. Geen tv, geen tablet of gsm. Luister naar een streepje ontspannende muziek of lees een ontspannend boek. Zo bereid je je hersenen voor op inslapen. Vergelijk de prestatie van je hersenen met die van een topzwemmer, die springt ook niet zonder opwarming het bad in.

Tip 5:    Zorg voor een rustgevende slaapplek

Zelfs een geringe hoeveelheid aan lichtinval kan het normale slaappatroon verstoren, net als een te koude of te warme slaapplek.  Zorg dus voor een goed verduisterde kamer. De ideale temperatuur voor de slaapkamer is rond de 18 graden Celsius. Als het menselijk lichaam het in de nacht te warm heeft zal het gaan zweten. Dit vergroot de kans op nachtmerries. Bij een te koude kamer wordt u onnodig vaak wakker in de nacht.

De slaapkamer moet een oase van rust zijn. U moet zich gemakkelijk en ontspannen voelen. Veel slaapkamers zijn niet op de juiste manier ingericht en bevatten veel elementen die kunnen storen tijdens het slaapproces. Zelfs de juiste kleur op de muur kan voor rust en zelfs voor een betere relatie zorgen. Als de slaapkamer geen rust geeft, kan dit het slaapritme en slaappatroon ernstig verstoren, waardoor het moeilijker wordt om de slaap te vatten.

Tip 6:    Kruiden en geuren

Er zijn tal van kruidenthee infusies op de markt om je beter te doen slapen. Denk maar aan Yogi Bedtime Tea, Clipper Snore & Peace of Lombardia’s Sleepy Love.  Deze drankjes zitten boordevol kruiden die een rustgevend effect op je lichaam genereren waardoor je de slaap beter zal kunnen vatten.

Wierook of essentiële oliën zorgen dan weer voor een rustgevende geur die stressverlagend werkt. Lavendel is daar één voorbeeld van.

Tip 7:    Supplementen

In het lichaam wordt de stof melatonine aangemaakt wanneer het licht afneemt (snap je nu waarom je zo moe bent tijdens donkere dagen?). Op deze wijze reguleert het lichaam de slaapcyclus ten opzichte van het daglicht. Inname van melatonine – 1 tot 2 uur voor het slapengaan – kan daarom helpen om beter in te slapen.

Valeriaan wordt dan weer van oudsher gebruikt om de slaap te bevorderen. Een dosering van 400 tot 900 mg valeriaanextract 2 uur voor het slapengaan kan helpen om je slaap te verbeteren waardoor je beter uitgerust zal opstaan.

 

Slaap je chronisch slecht en heb je het gevoel dat je niet uit je negatieve spiraal geraakt? contacteer ons via onderstaand formulier 

  • U kan ons steeds bereiken op 03 337 07 27 of info@denieuwestroming.be om uw gegevens te bekijken, aan te passen of te laten wissen.

ons verkoopteam staat graag tot je dienst om samen met jou een slaapplan op te stellen.

Deel dit bericht!